Algemene Voorwaarden
Hoveniersbedrijf Toon van der Zwaan
Tot stand gekomen op 20 mei 2021. Algemene Voorwaarden Toon van der Zwaan, gevestigd aan Ludenweg 14, 1261 VW te Blaricum, ingeschreven bij de KvK onder nummer 82499365. Definities In deze Algemene Voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
1.1 Deze Algemene Voorwaarden gelden voor iedere overeenkomst gesloten tussen de Hovenier en de Opdrachtgever, tenzij van deze Algemene Voorwaarden door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken. 1.2 Deze Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Hovenier, voor de uitvoering waarbij derden dienen te worden betrokken. 1.3 De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere Algemene Voorwaarden van de Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen. 1.4 Indien gebleken is dat één of meer bepalingen in deze Algemene Voorwaarden nietig of vernietigbaar zijn, dan blijven de Algemene Voorwaarden voor al het overige in stand. In geval van deze situatie treden Hovenier en de Opdrachtgever in overleg met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen. 1.5 Afwijkingen van de Overeenkomst en Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk en uitdrukkelijk met Hovenier zijn overeengekomen. 1.6 Indien Hovenier niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Hovenier op welke manier dan ook het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen. Artikel 2 – Offerte/ Aanbod 2.1 Voordat een offerte wordt uitgebracht, heeft de hovenier de plicht zich op de hoogte te stellen van alle met de uitvoering van het werk verband houdende relevante informatie en heeft de opdrachtgever de plicht de hovenier deze informatie te verstrekken. 2.2 Offertes worden schriftelijk en/of elektronisch gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken. 2.3 De offerte bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de te leveren goederen en/of te verrichten werkzaamheden op basis van de in het eerste lid door de opdrachtgever aan Hoveniersbedrijf Klein verstrekte informatie. Deze omschrijving moet voldoende gedetailleerd zijn om een goede beoordeling van de offerte door de opdrachtgever mogelijk te maken. 2.4 De offerte is voorzien van dagtekening en na uitgifte 14 dagen geldig. 2.5 Hovenier kan niet aan zijn offertes worden gehouden indien de Opdrachtgever, had behoren te begrijpen dat de offerte danwel een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. 2.6 Indien de aanvaarding van afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is Hovenier daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Hovenier aangeeft. 2.7 De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW, en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, tenzij anders aangegeven. 2.8 Aanbiedingen en/of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders of nabestellingen. Artikel 3 - Totstandkoming overeenkomst 3.1 De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van de opdracht door Opdrachtgever. Dit kan zijn door het tekenen van de offerte, akkoord middels elektronisch verkeer of de mondelinge aanvaarding. 3.2 De aanvaarding van de offerte wordt geacht, ongewijzigd, te zijn gedaan indien en op het moment dat de opdrachtgever er mee instemt. Artikel 4 - Beëindiging overeenkomst 4.1 Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen. 4.2 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft Hovenier recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Hovenier zijn toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever als dan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan opdrachtgever. 4.3 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Hovenier, zal Hoveniers in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn. 4.4 Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Hoveniers extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening gebracht. Artikel 5 - Wijziging overeenkomst 5.1 Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de Overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, stelt Hovenier de Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte. Inclusief over de eventuele wijzigingen in prijs, kwaliteit en kwantiteit. 5.2 Hovenier zal geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan Hovenier kunnen worden toegerekend. Artikel 6 - Uitvoering overeenkomst 6.1 Hovenier zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. 6.2 Hovenier heeft het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De toepassing van artikel 7:407 lid 2 en 7:409 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten. 6.3 Indien de Overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, heeft Hovenier het recht om elk uitgevoerd gedeelte afzonderlijk te factureren en daarvoor betaling te verlangen. Indien en zolang deze factuur door de Opdrachtgever niet wordt betaald, is Hovenier niet verplicht tot uitvoering van de volgende fase en heeft zij het recht de Overeenkomst op te schorten. 6.4 De Opdrachtgever verstrekt tijdig alle gegevens of instructies, die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst, aan Hovenier. 6.5 Indien de voorgaande gegevens en instructies niet of niet tijdig worden verstrekt, dan heeft Hovenier het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten. De extra kosten die worden gemaakt door de vertraging zijn voor rekening van de Opdrachtgever. Bij onjuist en/of onvolledig verstrekte informatie is de Hovenier niet aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende schade. 6.6 De toepassing van artikel 7:404 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Artikel 7 – Honorarium/Vergoeding/Prijs 7.1 Het Honorarium en/of de tarieven zijn in euro's uitgedrukt, exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, tenzij anders aangegeven. 7.2 Indien niet uitdrukkelijk een Honorarium en/of tarief is overeengekomen, zal het Honorarium worden vastgesteld aan de hand van de werkelijk bestede uren en de gebruikelijke uurtarieven van Hovenier. 7.3 Als binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst maar nog voor de uitvoering en / of levering een prijswijziging optreedt, zal deze geen invloed hebben op de overeengekomen prijs. Als deze drie maanden verstreken zijn maar uitvoering en/ of levering nog niet heeft plaats gevonden, heeft de opdrachtgever bij een prijsverhoging het recht de overeenkomst te ontbinden. Artikel 8 - Uitvoeringstermijnen 8.1 De werkzaamheden worden binnen een redelijke termijn uitgevoerd, deze termijn wordt door Hovenier aangegeven en zal altijd indicatief zijn en kan deze niet gezien worden als definitieve termijn. De termijn gaat pas in wanneer Hovenier alle relevante informatie en goedkeuringen heeft ontvangen van Opdrachtgever. 8.2 Bij overschrijding van een uitvoeringstermijn dient de Opdrachtgever Hovenier schriftelijk in gebreke te stellen, waarbij Hovenier alsnog een redelijke termijn wordt geboden om uitvoering te geven aan de Overeenkomst. Artikel 9 - Betaling 9.1 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Hovenier aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op. 9.2 De Opdrachtgever is niet bevoegd op het verschuldigde enig bedrag wegens een door hem gestelde tegenvordering in mindering te brengen. 9.3 Hovenier en de Opdrachtgever kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen geschiedt in evenredigheid met de voortgang van het werk. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, moet de Opdrachtgever betalen volgens de termijnen en de percentages zoals deze in de Overeenkomst zijn vastgesteld. 9.4 Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 7 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan over het factuurbedrag of het niet betaalde gedeelte daarvan, aan Hoveniersbedrijf Toon van der Zwaan een rente verschuldigd ter hoogte van het wettelijk rentepercentage. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag. Artikel 10 - Geen of niet-tijdige betaling Alle kosten die voortvloeien uit geen of niet-tijdige betaling, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke kosten komen ten laste van de opdrachtgever. Artikel 11 - Opschorting 11.1 Indien de Opdrachtgever een verplichting uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, of er goede gronden zijn om te vrezen dat de verplichtingen niet nagekomen zullen worden, heeft Hovenier het recht de nakoming van de daartegenover staande verplichting op te schorten. Bij gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegestaan, voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt. 11.2 Voorts is Hovenier bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht. 11.3 Hovenier behoudt het recht om schadevergoeding te vorderen. Artikel 12 - Overmacht 12.1 Indien levering of uitvoering van werk door overmacht bij een van de partijen geheel of ten dele niet kan plaatsvinden, geeft dat geen recht tot ontbinding of vermindering van de totaalprijs of schadevergoeding. Indien overmacht langer dan 3 maanden duurt, zullen partijen nadere afspraken maken over de (verdere) uitvoering van werk/ levering en de totaalprijs. 12.2 Indien naar het oordeel van de hovenier de uitvoering van de werkzaamheden ten gevolge van weers- of tijdelijke terreinomstandigheden niet op het tijdstip respectievelijk in termijn zoals oorspronkelijk in de overeenkomst voorzien kan worden uitgevoerd heeft de hovenier het recht de werkzaamheden die daarop betrekking hebben te onderbreken zolang die omstandigheden voortduren. Hierbij heeft de hovenier het recht de aanplant, nadat de omstandigheden zoals hierboven bedoeld zijn geëindigd, verder uit te stellen indien dit naar zijn oordeel in het kader van het aanslaan of de hergroei van levend materiaal noodzakelijk is Artikel 13 - Aansprakelijkheid 13.1 Hovenier is slechts aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door bewuste roekeloosheid of opzet van Hovenier. Onder directe schade moet uitsluitend worden verstaan: - materiële schade aan de eigendommen van de Opdrachtgever; - redelijke kosten, die Opdrachtgever heeft gemaakt ter vaststelling van de aansprakelijkheid en (de omvang van de directe) schade; - redelijke kosten, die Opdrachtgever redelijkerwijs heeft gemaakt, en redelijkerwijs kon en mocht maken, ter voorkoming of beperking van de schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot een beperking van de directe schade; - redelijke kosten, die Opdrachtgever redelijkerwijs heeft gemaakt ter verkrijging van voldoening buiten rechte, zoals bedoeld in artikel 6:96 lid 1, sub c van het Burgerlijk Wetboek. 13.2 Hovenier is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder in ieder geval begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, bedrijfsstagnatie of immateriële schade van de Opdrachtgever. 13.3 Hovenier is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Hovenier kenbaar behoorde te zijn. 13.4 De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Hovenier of zijn leidinggevende ondergeschikten. 13.5 Aansprakelijk tot een bedrag van maximaal €2.500.000.- 13.6 De Opdrachtgever dient de schade waarvoor Hovenier aansprakelijk kan worden gehouden, zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen tien dagen na het ontstaan van de schade aan Hovenier te melden, een en ander op straffe van verval van enig vergoedingsrecht van deze schade. 13.7 Iedere aansprakelijkheidsvordering jegens Hovenier vervalt binnen één jaar nadat de Opdrachtgever bekend is geraakt met het schade brengende feit of hiermee redelijkerwijs bekend had kunnen zijn. Artikel 14 - Eigendomsvoorbehoud Alle door Hovenier geleverde goederen, daaronder eventueel mede begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, enz., blijven eigendom van Hovenier totdat de opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met Hovenier gesloten overeenkomsten is nagekomen. Artikel 15 - Wijziging algemene voorwaarden 15.1 Hovenier heeft het recht om deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen zullen ook gelden ten aanzien van reeds afgesloten overeenkomsten. Hovenier zal de Opdrachtgever per e-mail op de hoogte stellen van de wijzigingen. 15.2 De wijzigingen aan de algemene voorwaarden zullen na 30 dagen nadat de Opdrachtgever op de hoogte is gesteld van de wijzigingen van kracht zijn. Indien de Opdrachtgever niet akkoord gaat met de aangekondigde wijzigingen, heeft de Opdrachtgever het recht om de overeenkomst te ontbinden. Artikel 16 - Toepasselijk recht en geschillen 16.1 Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Hovenier partij is, is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing. 16.2 In geval van een geschil dienen de volgende stappen te worden doorlopen alvorens er een gerechtelijke procedure wordt gestart: - Opdrachtgever dient een klacht in bij Hovenier - Komen Opdrachtgever en Hovenier er samen niet uit, dan dient het geschil voorgelegd te worden aan Geschillencommissie Groen. Artikel 17 - Vindplaats Deze Algemene Voorwaarden zijn gepubliceerd op de website www.Stekelenburg-vanderzwaan.nl en te bereiken via een link die op iedere pagina aanwezig is, of direct te benaderen via de URL. |
R.J. Stekelenburg Solutions
Tot stand gekomen op 20 mei 2021. Algemene Voorwaarden R.J. Stekelenburg, gevestigd aan het Kerkpad 37, 1261 TH te Blaricum, ingeschreven bij de KvK onder nummer 80098770. Werkend onder de Handelsnamen: Gooische Sprinklers Onderhoud mijn Rustplaats Definities In deze Algemene Voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
1.1 Deze Algemene Voorwaarden gelden voor iedere overeenkomst gesloten tussen R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen, en de Opdrachtgever, tenzij van deze Algemene Voorwaarden door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken. 1.2 Deze Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen, voor de uitvoering waarbij derden dienen te worden betrokken. 1.3 De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere Algemene Voorwaarden van de Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen. 1.4 Indien gebleken is dat één of meer bepalingen in deze Algemene Voorwaarden nietig of vernietigbaar zijn, dan blijven de Algemene Voorwaarden voor al het overige in stand. In geval van deze situatie treden R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen en de Opdrachtgever in overleg met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen. 1.5 Afwijkingen van de Overeenkomst en Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk en uitdrukkelijk met R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen zijn overeengekomen. 1.6 Indien R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen op welke manier dan ook het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen. Artikel 2 – Offerte/ Aanbod 2.1 Voordat een offerte wordt uitgebracht, heeft R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen de plicht zich op de hoogte te stellen van alle met de uitvoering van het werk verband houdende relevante informatie en heeft de opdrachtgever de plicht R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen deze informatie te verstrekken. 2.2 Offertes worden schriftelijk en/of elektronisch gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken. 2.3 De offerte bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de te leveren goederen en/of te verrichten werkzaamheden op basis van de in het eerste lid door de opdrachtgever aan R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen verstrekte informatie. Deze omschrijving moet voldoende gedetailleerd zijn om een goede beoordeling van de offerte door de opdrachtgever mogelijk te maken. 2.4 De offerte is voorzien van dagtekening en na uitgifte 14 dagen geldig. 2.5 R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen kan niet aan zijn offertes worden gehouden indien de Opdrachtgever, had behoren te begrijpen dat de offerte danwel een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. 2.6 Indien de aanvaarding van afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen aangeeft. 2.7 De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW, en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, tenzij anders aangegeven. 2.8 Aanbiedingen en/of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders of nabestellingen. Artikel 3 - Totstandkoming overeenkomst 3.1 De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van de opdracht door Opdrachtgever. Dit kan zijn door het tekenen van de offerte, akkoord middels elektronisch verkeer of de mondelinge aanvaarding. 3.2 De aanvaarding van de offerte wordt geacht, ongewijzigd, te zijn gedaan indien en op het moment dat de opdrachtgever er mee instemt. Artikel 4 - Beëindiging overeenkomst 4.1 Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen. 4.2 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen het recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen zijn toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan opdrachtgever. 4.3 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen, zal R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn. 4.4 Indien de overdracht van de werkzaamheden voor R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening gebracht. Artikel 5 - Wijziging overeenkomst 5.1 Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de Overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, stelt R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen de Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte. Inclusief over de eventuele wijzigingen in prijs, kwaliteit en kwantiteit. 5.2 R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen zal geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen kunnen worden toegerekend. Artikel 6 - Uitvoering overeenkomst 6.1 R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. 6.2 R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen heeft het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De toepassing van artikel 7:407 lid 2 en 7:409 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten. 6.3 Indien de Overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, heeft R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen het recht om elk uitgevoerd gedeelte afzonderlijk te factureren en daarvoor betaling te verlangen. Indien en zolang deze factuur door de Opdrachtgever niet wordt betaald, is R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen niet verplicht tot uitvoering van de volgende fase en heeft zij het recht de Overeenkomst op te schorten. 6.4 De Opdrachtgever verstrekt tijdig alle gegevens of instructies, die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst, aan R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen. 6.5 Indien de voorgaande gegevens en instructies niet of niet tijdig worden verstrekt, dan heeft R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten. De extra kosten die worden gemaakt door de vertraging zijn voor rekening van de Opdrachtgever. Bij onjuist en/of onvolledig verstrekte informatie is R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen niet aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende schade. 6.6 De toepassing van artikel 7:404 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Artikel 7 – Honorarium/Vergoeding/Prijs 7.1 Het Honorarium en/of de tarieven zijn in euro's uitgedrukt, exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, tenzij anders aangegeven. 7.2 Indien niet uitdrukkelijk een Honorarium en/of tarief is overeengekomen, zal het Honorarium worden vastgesteld aan de hand van de werkelijk bestede uren en de gebruikelijke uurtarieven van R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen. 7.3 Als binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst maar nog voor de uitvoering en / of levering een prijswijziging optreedt, zal deze geen invloed hebben op de overeengekomen prijs. Als deze drie maanden verstreken zijn maar uitvoering en/ of levering nog niet heeft plaats gevonden, heeft de opdrachtgever bij een prijsverhoging het recht de overeenkomst te ontbinden. Artikel 8 - Uitvoeringstermijnen 8.1 De werkzaamheden worden binnen een redelijke termijn uitgevoerd, deze termijn wordt door R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen aangegeven en zal altijd indicatief zijn en kan deze niet gezien worden als definitieve termijn. De termijn gaat pas in wanneer R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen alle relevante informatie en goedkeuringen heeft ontvangen van Opdrachtgever. 8.2 Bij overschrijding van een uitvoeringstermijn dient de Opdrachtgever R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen schriftelijk in gebreke te stellen, waarbij R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen alsnog een redelijke termijn wordt geboden om uitvoering te geven aan de Overeenkomst. Artikel 9 - Betaling 9.1 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op. 9.2 De Opdrachtgever is niet bevoegd op het verschuldigde enig bedrag wegens een door hem gestelde tegenvordering in mindering te brengen. 9.3 R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen en de Opdrachtgever kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen geschiedt in evenredigheid met de voortgang van het werk. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, moet de Opdrachtgever betalen volgens de termijnen en de percentages zoals deze in de Overeenkomst zijn vastgesteld. 9.4 Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 7 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan over het factuurbedrag of het niet betaalde gedeelte daarvan, aan R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen een rente verschuldigd ter hoogte van het wettelijk rentepercentage. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag. Artikel 10 - Geen of niet-tijdige betaling Alle kosten die voortvloeien uit geen of niet-tijdige betaling, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke kosten komen ten laste van de opdrachtgever. Artikel 11 - Opschorting 11.1 Indien de Opdrachtgever een verplichting uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, of er goede gronden zijn om te vrezen dat de verplichtingen niet nagekomen zullen worden, heeft R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen het recht de nakoming van de daartegenover staande verplichting op te schorten. Bij gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegestaan, voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt. 11.2 Voorts is R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht. 11.3 R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen behoudt het recht om schadevergoeding te vorderen. Artikel 12 - Overmacht 12.1 Indien levering of uitvoering van werk door overmacht bij een van de partijen geheel of ten dele niet kan plaatsvinden, geeft dat geen recht tot ontbinding of vermindering van de totaalprijs of schadevergoeding. Indien overmacht langer dan 3 maanden duurt, zullen partijen nadere afspraken maken over de (verdere) uitvoering van werk/ levering en de totaalprijs. 12.2 Indien naar het oordeel van R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen de uitvoering van de werkzaamheden ten gevolge van weers- of tijdelijke terreinomstandigheden niet op het tijdstip respectievelijk in termijn zoals oorspronkelijk in de overeenkomst voorzien kan worden uitgevoerd heeft R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen het recht de werkzaamheden die daarop betrekking hebben te onderbreken zolang die omstandigheden voortduren. Hierbij heeft R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen het recht de werkzaamheden, nadat de omstandigheden zoals hierboven bedoeld zijn geëindigd, verder uit te stellen indien dit naar zijn oordeel in het kader van werking of de installatie van het materiaal noodzakelijk is Artikel 13 - Aansprakelijkheid 13.1 R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen is slechts aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door bewuste roekeloosheid of opzet van R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen. Onder directe schade moet uitsluitend worden verstaan: - materiële schade aan de eigendommen van de Opdrachtgever; - redelijke kosten, die Opdrachtgever heeft gemaakt ter vaststelling van de aansprakelijkheid en (de omvang van de directe) schade; - redelijke kosten, die Opdrachtgever redelijkerwijs heeft gemaakt, en redelijkerwijs kon en mocht maken, ter voorkoming of beperking van de schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot een beperking van de directe schade; - redelijke kosten, die Opdrachtgever redelijkerwijs heeft gemaakt ter verkrijging van voldoening buiten rechte, zoals bedoeld in artikel 6:96 lid 1, sub c van het Burgerlijk Wetboek. 13.2 R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder in ieder geval begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, bedrijfsstagnatie of immateriële schade van de Opdrachtgever. 13.3 R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen kenbaar behoorde te zijn. 13.4 De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen of zijn leidinggevende ondergeschikten. 13.5 Aansprakelijk tot een bedrag van maximaal €2.500.000.- 13.6 De Opdrachtgever dient de schade waarvoor R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen aansprakelijk kan worden gehouden, zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen tien dagen na het ontstaan van de schade aan R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen te melden, een en ander op straffe van verval van enig vergoedingsrecht van deze schade. 13.7 Iedere aansprakelijkheidsvordering jegens R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen vervalt binnen één jaar nadat de Opdrachtgever bekend is geraakt met het schade brengende feit of hiermee redelijkerwijs bekend had kunnen zijn. Artikel 14 - Eigendomsvoorbehoud Alle door R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen geleverde goederen, daaronder eventueel mede begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, enz., blijven eigendom van R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen totdat de opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen gesloten overeenkomsten is nagekomen. Artikel 15 - Wijziging algemene voorwaarden 15.1 R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen heeft het recht om deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen zullen ook gelden ten aanzien van reeds afgesloten overeenkomsten. R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen zal de Opdrachtgever per e-mail op de hoogte stellen van de wijzigingen. 15.2 De wijzigingen aan de algemene voorwaarden zullen na 30 dagen nadat de Opdrachtgever op de hoogte is gesteld van de wijzigingen van kracht zijn. Indien de Opdrachtgever niet akkoord gaat met de aangekondigde wijzigingen, heeft de Opdrachtgever het recht om de overeenkomst te ontbinden. Artikel 16 - Toepasselijk recht en geschillen 16.1 Op alle rechtsbetrekkingen waarbij R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen partij is, is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing. 16.2 In geval van een geschil dienen de volgende stappen te worden doorlopen alvorens er een gerechtelijke procedure wordt gestart: - Opdrachtgever dient een klacht in bij R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen. - Komen Opdrachtgever en R.J. Stekelenburg Solutions en ondernemingen er samen niet uit, dan dient het geschil voorgelegd te worden aan Geschillencommissie. Artikel 17 - Vindplaats Deze Algemene Voorwaarden zijn gepubliceerd op de website www.Stekelenburg-vanderzwaan.nl en te bereiken via een link die op iedere pagina aanwezig is, of direct te benaderen via de URL. |